Artist: Tame Impala
Album: Currents
Utgiven: 17 juli 2015
Innehållsförteckning: 80-talssynthar, falsett, elektronisk pop, blöt produktion, fuzzy ljud
Sagt om skivan: "There’s a lushness to every instrumental and vocal decision here of a tone smacking of eternality." - Mack Hayden, The Guardian
Varför? Efter James Bay ville vi gå åt det kreddigare hållet och plocka en ren Pitchfork-hype.
Kantor Wilhelmsson har en åsikt:
Det här hade stor potential. Jag har inte följt Tame Impalas tidigare karriär, men den allmänna uppfattningen verkar vara att Currents tagit honom från gitarrbaserad psykedelia till varm, lyssnarvänlig elektronik. Spontant verkar det ha varit ett utmärkt val. Öppningsspåret Let it happen börjar som en vemodig melodisk poplåt om att känna sig kvävd i vardagen, men ger snart allt fokus åt ett syntmotiv som låter som ett hyperaktivt PC-modem från 90-talet, för att sedan bryta sig loss i snyggt överproducerad klubbmusik med flera polyfona lager. Det är skivans stora anledning att existera och min första favoritlåt från det här projektet.
Orpon:
Man får ju, under skivans senare del, lätt intrycket att han främst är ute efter att testa varenda ful chorus-inställning på sin 80-talssynth.
Precis
som du tyckte jag att Let it happen var väldigt bra, men ju längre
skivan pågick desto sämre blev det. Efter inledningsspårets många infall
blev det snabbt monotont och såsigt, som en balearisk mixning av
80-tals-BeeGees komplett med falsettsång. Jag har svårt för falsett...
Pitchfork gav Currents extremt höga 9.3 i betyg. Kan du förstå varför?
Kantor Wilhelmsson har en åsikt:
Jodå, jag kan förstå att man blir smittad av skivans starka
identitet. Och ibland blänker den ju till - som på korta, poppiga Disciples. Kanske hade recensenten samma estetiska ingång som Parker
själv. För mig är Currents en stundtals fin popskiva som blir för
monoton rent musikaliskt för att fungera i längden.
Orpon: 3
Synthigt värre!
SvaraRaderaDetta är inte en typ av musik som jag hade hittat själv eller valt att lyssna på på egen hand. Men det finns mer att ta av här än i de två föregående skivorna - mer konstnärlig integritet och fler idéer, som inbjuder en till att återvända även om man kanske inte accepterar inviten förbehållslöst. Jag får lite konstskolevibbar.
Disciples är gullig, får mig att tänka på What a fool believes.