Sidor

fredag 4 november 2011

Om hur överslagsbeteendet ledde mig till Francisco Fernández de la Cueva

Saluton!

Konrad "the goose guy" Lorenz, Niko "the autistic children guy" Tinbergen och Karl "the bee guy" von Frisch var behaviorister som grundade läran om djurs beteenden, etologin. För det fick de tre dela på Nobelpriset 1973. En av många saker som trion var först med att beskriva var överslagsbeteendet, displacement behavior på engelska. Överslagsbeteendet är en handling som uppträder när ett djur dras mellan två alternativ. Till exempel: när djuret i fråga får syn på ett främmande objekt kan nyfikenheten få det att vilja gå fram och undersöka saken, medan rädslan för det triggar flyktreflexerna. Resultatet av detta dilemma är att djuret reagerar med ett överslagshandling - och gör något helt annat, som att tvätta sig eller klia sig frenetiskt.

Det är här jag befinner mig. Jag dras mellan behovet av att plugga och lusten till att leka fritt. Jag hamnar i ett mellanting som yttrar sig genom att jag sitter vid datorn som jag ska plugga vid, men gör inte det som jag borde göra. Istället läser jag mängder av artiklar på wikipedia. Idag har jag hunnit beta av esperanto, bretonska, Malis demografi, Konrad Lorenz och mycket mer.

Jag har också hunnit läsa på om Albuquerques historia (troligen för att jag ser på Breaking Bad) och stadens grundare Francisco Fernández de la Cueva. Behöver jag påpeka att målningen som föreställer Nya Spaniens vicekung var dagens höjdpunkt?

Pacon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar