Sidor

tisdag 27 december 2011

Trauma

En av årets kortaste spelupplevelser var också en av de mest intressanta. Polske Krystian Majewskis spel Trauma är en hybrid mellan ett konstprojekt och förstapersonsäventyr från tidigt 90-tal (Myst, The Lighthouse etc). En ung kvinna har varit med om en olycka och lagts in på sjukhus och det är i hennes traumatiserade drömmar spelaren befinner sig. Trauma innehåller fyra drömmar vars världar består av stämningsfulla, digitaliserade foton som man klickar sig mellan och utforskar för att ta sig vidare. Man har också en möjlighet att rita symboler för att interagera med omgivningen på olika sätt. I varje drömvärld lär man sig nya symboler och får ledtrådar vilket gör det värt att återvända till tidigare drömmar för att upptäcka mer.

Trots att jag utforskade allt tog Trauma inte mer än 1½ timme att klara. Parallellerna till film är uppenbara i såväl längd som i ambitionen att förmedla något mer än bara spelmekanik och explosioner. Det emotionella anslaget känns aningen krystat från och till, men för ett spel i den här prisklassen är det ingen svidande kritik.

Trauma går just nu att köpa för knappt 12 kr från Steam eller för runt 50-lappen från den officiella hemsidan. Det går också bra att komma hem till mig och spela det på min dator medan jag lindar mitt skägg som en girlang runt julgranen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar