Sidor

tisdag 1 juli 2014

Veckans historiska film: En liten summering av 1950-talet

Kantor Wilhelmsson: 1950-talet kändes både som ett framsteg och en regression för filmprojektet. De konstnärligt begåvade filmerna var mer självklara, och den tekniska lägstanivån var väldigt hög. Samtidigt blev jag besviken på hur dåliga alla blockbusters var, och hade förväntat mig mer av både Renoir, Kurosawa och De Sica. Du?

Balloonfighter: Det var synd att en del av filmerna inte levde upp till hypen. Jag väntar fortfarande på att till exempel Kurosawa ska lyckas imponera på mig. Det blev, som vanligt, en del skit men det får man väl leva med. De största överraskningarna för min del var att supermegablockbustern Ben-Hur fortfarande står sig än idag och att Ingmar Bergman har gjort en fånig komedi som lyckades vara rolig. 

Kantor Wilhelmsson: Nu har också fler av filmerna börjat blomma ut i färg (4 stycken jämfört med en enda på 40-talet). Frågan är hur mycket det spelar någon roll. Vår gemensamma topp tre var alla i svartvitt och fastän The River hade fin färgskala kände jag inte att den blev så mycket bättre för det. Det blir intressant att gå in i 60-talet, där flera av filmerna är i svartvitt av konstnärliga anledningar, medan mainstreamfilmerna blir allt större technicolor-explosioner.

Balloonfighter: Mm, jag älskar technicolor men det känns lite som när 3D-filmerna kom för några år sen. Som att färgskalan i sig var ett sätt att locka publik till biosalongerna.

Jag har sedan vi drog igång årets filmprojekt trott att 50- och 60-talet skulle bli de bästa decennierna. Jag är lite besviken på 50-talet, även om det levererade några av de bästa filmerna hittills i år.

Vad tror du oddsen är att 60-talet överträffar 50-talet?


Kantor Wilhelmsson: Tror dessa odds är extremt låga. 60-talet innehåller ju redan en av mina absoluta favoritfilmer (), och urvalet vi har gjort är spännande. Psycho, Paraplyerna från Cherbourg och Min vän Balthasar står bland annat på turordningen. Vilken film ser du mest fram emot i nästa decennie? 

Balloonfighter: Min vän Balthazar så klart. Jag kan inte tänka mig något annat än en film som handlar om en misshandlad åsna är 9+.
  
En sammanställd ranking av 50-talets filmer:

1. Cabirias nätter
2. 12 angry men
3. Storstadshamn
4. Sommarnattens leende
    Ben Hur
6. Umberto D
7. Rashomon
8. Föryngringsprofessorn
9. The Earrings of Madame De...
10. The Searchers
11. The Vikings
12. Pather Panchali
13. The River

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar