Sidor

tisdag 19 augusti 2014

Veckans historiska film: En liten summering av 60-talet

Balloonfighter: 60-talet har passerat! Jag har inte räknat ut betygssnitt för de olika decennierna än, men jag vågar ändå påstå att 60-talet har varit bäst hittills.

Har 60-talet levererat?

Kantor Wilhelmsson: Oja! Jag hade kanske väntat mig mer av vissa filmer - Min vän Balthasar och Paraplyerna i Cherbourg får nog ändå kallas besvikelser - men jag har blivit positivt överraskad av desto fler (Kniven i Vattnet, Kvarteret Korpen, Easy Rider)

Såhär i efterhand känns 60-talet näpet och nästan lite brådmoget. De "chockerande" scenerna i Psycho är ingenting mot ett genomsnittligt avsnitt av Game of Thrones. Mandomsprovets skildring av en generationsklyfta känns inte så gränsöverskridande längre. The Face of Another pratar om identitet på ett sätt som säkert var djupt då men nu framstår som lite larvigt. Håller du med och tror du att vi kommer betrakta 70-talet på samma efterkloka sätt?

Balloonfighter: 60-talet överlag framstår ju som ett väldigt naivt årtionde. Ta bara flower power-rörelsen som exempel. Det här lär väl fortsätta några år in på 70-talet, men sen kommer nog baksmällan (som vi redan sett spår av i Easy Rider) följt av en något mer nykter och nyanserad världsbild. Jag tror att det kan bli ett riktigt bra årtionde.

Kantor Wilhelmsson: Jag också! Inom amerikansk mainstream (och framför allt hi-concept-filmer) räknas väl 70-talet som filmens bästa årtionde, vad jag förstått.

Vad tyckte du var det bästa med 60-talets filmkonst? Om man ska försöka generalisera.

Balloonfighter: Jag uppskattade verkligen lekfullheten, även om det inte alltid fungerade. 60-talet framstår som naivt - men också som ett årtionde som skiljer sig ordentligt från de tidigare. Det är under den här tiden som många alternativa rörelser uppstår och det är svårt att tänka sig att filmer som Paraplyerna i Cherbourg, Mandomsprovet, The Swimmer och Easy Rider hade kunnat göras under ett annat årtionde. Och så en sån sak som att Pierrot le fou (hur dålig du än tyckte att den var) närmar sig postmodern filmkonst. 60-talet känns lite som vår egen tids barndom.

1. 8 1/2
2. Kniven i vattnet 
3. Easy Rider 
4. The Swimmer 
5. Kvarteret Korpen 
6. Psycho 
7. Viridiana 
8. Au hasard Balthasar
9. Pierrot le fou
10. Paraplyerna i Cherbourg
11. Mandomsprovet 
11. The Face of Another 
13. The Cremator

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar