Sidor

lördag 30 oktober 2010

Troldspejlet

Egentligen hade jag tänkt skriva om TV-serien Klovn här men fastnade istället i det nostalgiska träsket. Som sydskånskt barn såg jag dagligen på dansk TV. Danska barnprogram ryggade inte inför tecknat våld, skadeglädje och känsliga ämnen som alholism. Det märktes bland annat i deras motsvarighet till Disneydags - Snurre Snups Søndagsklub ("Alkohol... Det smager fandme godt").

I alla fall, den kanske största magneten på dansk TV under min uppväxt var Troldspejlet lett av Jakob Stegelmann. Redan 1989 började Troldspejlet att sändas och det går fortfarande. Programmet riktar sig till barn och unga och har sedan det började handlat om TV-spel, datorer, film, böcker etc. I varje nytt avsnitt berättar Stegelmann om nya TV-spel, varvat med animerade filmklipp och reportage om nya tekniska innovationer. Tänk er 100 kilo godis drivet av en akademiskt lagd tekniknörd. Troldspejlet intervjuade speldesigners och visade hur det gick till att programmera spel. De hade också specialavsnitt där de till exempel riktade in sig på att recensera och demonstrera olika musikprogram. Ibland visade Troldspejlet hur man tog sig förbi knepiga banor eller så förklarade de någon särskild funktion i ett datorprogram, något som knappast var lättillgängligt tiden före Internet.

Danskarna har alltså haft ett TV-program om TV-spel som har sänts nästan varje söndag på DR1 (motsvarande SVT1) sedan 1989. Utöver program på Kanal 5 och TV4 (1993 respektive 1994) som ingen har sett hakade Sverige först på idén om ett spel- och teknikorienterat TV-program 1997 i och med Sajber.

Nu tänker jag se visionären Jakob Stegelmann recensera på Enslaved.

2 kommentarer:

  1. Är du fortfarande skeptisk till Enslaved? Jag körde demot innan idag och till min stora glädje verkar det vara nästan lika bra som jag drömt i snart ett år. Blev nästan lite butter när jag hörde Gone Gaming-podcasten säga att "Enslaved hade ingen hört talas om eller hypat, det bara dök upp från ingenstans och därför blev det så omtyckt" eftersom det är det enda spelet jag verkligen verkligen väntat på under det här året.

    Jag tror att jag kan älska det här spelet lika mycket som Uncharted 2: Among Thieves.

    SvaraRadera
  2. Delvis. Jag tycker miljöerna verkar fina och mysiga men spelmomenten såg inte särskilt roliga ut. Jag kanske drar ned demot.

    SvaraRadera