Sidor

lördag 21 januari 2012

Cunninlynguists < 3 Tjajkovskij

Lyss opp så ska jag berätta vad gossarna ovan har gemensamt!

Det händer ganska ofta att jag blir besatt av att ta reda på var vissa hiphop-samplingar kommer ifrån. Den sampling som har orsakat mig mest huvudbry är fiolen i Cunninlynguists låt Lynguistics. Jag googlade förstås skiten ur Internet för 4 år sen eller när det var, men rådfrågade även mina lärare på musikvetenskapen om de hade någon susning och jag fick ledtråden att "det låter som Tjajkovskij". Jag fick helt enkelt lyssna på Tjajkovskij ett bra tag efteråt och till slut hittade jag rätt. Samplingen var hämtad från någon inspelning av violinkonsert i D-dur (1878).

Eftersom jag än en gång har letat upp det tänkte jag dela med mig av denna kunskap och göra det lättare för andra.

Tchaikovsky: Violin Concerto in D major op.35


Lyssna från cirka 8:15 så börjar det snart att klarna. Det låter inte exakt likadant, eftersom det inte är samma framträdande och klassiska musiker tydligen inte är robotar. Nästa steg är att ta reda på exakt vilken inspelning som Cunninlynguists har samplat.

Det är fint hur en sådan liten detalj ur ett klassiskt stycke räcker mer än väl till en hel hiphop-låt.

2 kommentarer:

  1. Var det inte Emma som ringde en av sina violinistkompisar i Köpenhamn och tog reda på det?

    SvaraRadera
  2. Jo så var det nog! Sen mailade jag med Tore om det också. Emmas violinist preciserade nog vilket verk det var. Cred till Emmas violinist för detta!

    SvaraRadera