Sidor

måndag 2 januari 2012

Sveriges Venedig

Det sämsta och samtidigt charmigaste med Malmö är att staden är den enda i Sverige som känns som ett u-land. Ibland resulterar det i att man är livrädd för alla människor som vill skada en bara för att de inte har något bättre för sig, ibland yttrar det sig i en charmig pionjäranda. På bilden ovan syns ett falafelkök som inryms i ett hastigt uppfört och fallfärdigt ruckel med presenning som tak i ett industriområde. Jag hade dessvärre bara mobilkameran till hands.

Jag har i många år haft en idé om att ta bilder på delar av Malmö som ser ut att vara hämtade från förfallna Sovjetrepubliker eller krigshärjade städer. Det finns gott om sådant här. Jag vet inte om jag kommer att orka genomföra det, men jag öppnar taggen Sveriges Venedig ändå ifall jag får feeling.

Sveriges Venedig får det heta för att jag en gång läste en broschyr om Malmö där turistbyrån eller en liknande instans försökte marknadsföra Malmö som just det. De motiverade det med att det finns en kanal här.

4 kommentarer:

  1. Kan jag visa en trappuppgång som bara är sååå ghetto?

    Där det står 2-3 soppåsar utanför varje dörr, på varje våning alltså, (övrigt skräp ej inräknat) och en spiraltrappuppgång som är en halvmeter i bredd och saknar räcke (eller om hönsnätet var räcket) som kompenserar för en lyxig men liten och skabbig hiss utan fönster.

    *Bonus* vi kan ringa på studentkollektivet och se hur det ser ut från insidan! Rekommenderas ej.

    Om du fotar med mobilkamera kommer det likna ett öststatsfängelse från 1950 iaf. Kawaii.
    Mitt in da Malmö yo alltså.

    SvaraRadera
  2. Det låter som något du måste visa. Var finns härligheten?

    SvaraRadera
  3. Kan tyvärr inte ge ut denna information offentligt pga av crazy-ass-stalker-risken. Smsar.

    SvaraRadera
  4. Jag kan hjälpa till med foton också utifall du inte vågar gå till vissa ställen (iom att jag tvingas vistas där ibland). Jag vet för övrigt exakt var ditt foto är taget. Både du och "Anonym-desu" känner mig.

    SvaraRadera