Sidor

måndag 3 september 2012

Onödiga bråk

Det är allmän kännedom att Aftonbladets och Youtubes kommentarsfält är en oändlig källa till idioti och meningslösa konflikter. Det samma gäller för övrigt de flesta av landets lokaltidningar. Har potatisskörden i Nås varit skralare än förra året? Då är det vargens fel. Har smultronen på en gammal tants tomt i Arrie vuxit sig ovanligt stora? Då är det invandrarna som har varit framme och pissat i folks rabatter. Det är ju sånt de gör. Ät inte bären, de är definitivt giftiga. Har en kvinnlig spelrecensent gett ett spel för lågt betyg? Ja, då har hon inte fått kuk på länge. Allt det här är vardagsmat sedan tidningarna införde kommentarsfält och oftast är jag oförmögen att provoceras av det. Trots mina skygglappar har jag sett det mesta vid det här laget. Det måste till något extra för att jag ska reagera. Som att en oskyldig saltvattensakvariefilm på youtube kan ge upphov till långa bråk med kommentarer som "Why are you complaining like a f cking b tch? Show us your own saltwater aquarium you f ckin fagg t. If you even have one...".

Sydsvenskan publicerade en artikel om att grisar kan börja användas inom parkförvaltningen i ett försök att få ner maskinanvändningen. En artikel kan inte bli mycket mer harmlös än så. Förutom några förväntade diskussioner  i kommentarerna om grisar verkligen är mer miljövänliga än maskiner, hur man ska kunna ha grisar i parkerna utan att invandrarna stjäl dem och att det är slöseri att köpa in grisar till denna uppgift när kommunfullmäktige redan är fullt med svin så fastnade jag för ett absurt bråk om hur grisarna kommer att påverka igelkottarna samt leda till "färre lamm i samhället".

Jag följer diskussionen med spänning men det verkar som att debattörerna raderar sina inlägg emellanåt. Kanske för att Fred Olson inte sitter på några som helst belägg för att grisar äter igelkottar och kanske för att Thomas emellanåt grips av en känsla av att det kanske, bara kanske, finns något vettigare att lägga sin tid på. 

Internet är fantastiskt. Utan kommentarsfälten på internet skulle man ju kunna få för sig att de flesta människor man ser tänker och resonerar ungefär som en själv. Internet påminner oss dagligen om att vi aldrig någonsin får underskatta våra med- eller motmänniskors bottenlösa idioti.

2 kommentarer:

  1. Brukar roa mig genom att försöka lista ut vem som skrivit vilket inlägg innan jag scrollar ner och ser signaturen, tog det denna gången på Nås. :D Det har funnits en fantastisk slogan som gick såhär "Nås, offkås."

    Min största förundran var när flyktingarnas bilar hade sprayats hakkors på och bränts upp, varpå kommentarerna om att "min bil hamnade minsann inte i tidningen när mitt dörrhandtag gick av!" och "varför har flyktingar ens bil?! Jävla invandrare kostar pengar"

    DT.se och Dalademokraten är också så fruktansvärt naiva och idiotiska att de har ALLA artiklar öppna för kommentarer. Är det en arvstvist i en släkt? Invandrarnas fel. Har en dödsolycka skett? Vargens fel. En kvinnlig brandchef vill inte att man ska elda upp soffor och annat skrot. Jävla feministfitta.

    SvaraRadera
  2. "Why are you complaining like a f cking b tch? Show us your own saltwater aquarium you f ckin fagg t. If you even have one..."

    Måste vara nåt av det roligaste jag nånsin läst. MEN DET FÅR MAN JU INTE SÄGA I DET HÄR LANDET!!!1

    SvaraRadera