Sidor

söndag 2 september 2012

Tredje kvartalsrapporten


Sommarens slit har inte gjort underverk för den här blöggen. Jag skulle kunna skriva mycket om häckklippning eller om hur mycket jag avskyr Kristianstad Högskola men det är dåligt bloggvirke. På grund av jobb och uppsats har jag hunnit spela väldigt få spel under sommaren men det vore ett nederlag att ge upp kvartalsrapporterna bara för det. Så... here goes.

Bastion (PC)

Ett färgglatt och ganska gulligt action-rpg som kanske är mest känt för den skrovliga berättarrösten som berättar om allt man gör. Inramningen är fin och jag fastnade för en av låtarna i spelet, men action-rpg innebär tyvärr nästan alltid att man stänger av hjärnan och bara mashar på skjut- eller slagknappen.



The Darkness II (PC)

The Darkness var något så ovanligt som ett övervåldsamt spel som jag faktiskt tyckte om. Det var de små detaljerna som gjorde det: att man kunde sitta i soffan med sin in game-flickvän och se en hel film eller att man plötsligt kunde höra Pelle Carlbergs Riverbank strömma från en TV-apparat nere i tunnelbanan. The Darkness II skiljer sig en del från det första spelet. Det som slår en först är den nya serietidningsinfluerade cel-shadade estetiken. Det som slår en tydligast är att spelet känns dummare och än mer actionbetonat än sin föregångare. Alla friska individer borde rimligen tröttna på att se samma slita lemmarna av fienderna-animation gång på gång under 6-7 timmar. Några av mentalsjukhusscenerna var stämningsfulla, men resten av spelet var bara generiskt.

Dys4ia (PC)

En av Två män med ett skäggs vänner CJ skrev om browser-spelet Dys4ia. Det är ett väldigt kort spel som handlar om de jobbigaste månaderna i skaparen Anna Anthropys liv då hon genomgår en hormonbehandling. Vissa skulle kanske inte ens klassa Dys4ia som ett spel, men den här typen av förmedlande av personliga upplevelser genom spelmediet är något jag vill se mer av. Dys4ia finns att spela här.

Gravity Bone (PC)

Gravity Bone är ett udda actionspel i förstapersonsvy. Jag vet inte vad jag ska säga om det förutom att det är kort, att jag gillar det och att det går att ladda ner gratis.

Thirty Flights of Loving (PC)

Thirty Flights of Loving är uppföljaren till Gravity Bone. Jag vet än en gång inte riktigt vad jag ska säga om det förutom att jag tyckte att det var snäppet bättre än föregångaren. Om alla ber snällt kanske Kantorn skriver något klokt om Blendos spel.

I övrigt lade jag mest tid på att spela evighetsspel som Shogun 2: Total War och Sims 3 och spel som jag redan klarat, som From Dust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar