Vad är detta?
Brittiskt drama från 2011 om trasiga människor och hundar som lever värdelösa liv.
Varför?
Egentligen ville jag hellre se Tinker tailor soldier spy som Storbritanniens bidrag, men Kantorn blev så himla besviken när Discshop stal hans pengar förra veckan och därför är min främsta motivering till det här filmvalet är att jag är en härligt självuppoffrande människa som älskar sin medblöggare.
Wilhelm X undrar:
1. Vilken är din bästa Arga Man i filmhistorien? Kanske någon av gubbarna i Arga män utan ben, men det är mest för titeln.
2. Vilken dinosaurie skulle du helst vilja vara? Tsintaosaurus. Varför? För att den har en decoy-penis i pannan. Praktiskt och snyggt!
3. Är våld mot hundar ett billigt grepp för att skapa sympati hos tittaren? Ja. Kanske det allra billigaste.

Tyrannosaur är en riktigt bra film som jag glömde bort över en natt eller så.
Varför? Det är inte för att filmen inte är snygg, genomtänkt eller välspelad. Peter Mullan i huvudrollen gör ett hästjobb som går runt och bär på femtio olika lager av ilska och frustration i nittio minuter. Den Destruktive Arbetarklassgubben är inte världens mest dynamiska roll, men manuset lämnar karaktären i fred mellan utbrotten, låter honom bete sig normalt och mänskligt utan att det blir allt för sentimentalt. Det finns många fallgropar i en sån här historia, och det är imponerande att filmen lyckas undvika dem nästan rakt igenom.
Jag tyckte även om fotot, som faktiskt utnyttjar bredbildsformatet och hittar bra porträtt av den brittiska småstaden. Det är mycket grått och brunt och ledsna gator och trötta hus mot bakgrund av en himmel som tänker att vad fan, orkar inte.
Men det är också något här som smeker lite medhårs. Gatorna är i och för sig fula men alltid väl upplysta och rena. Skillnaden mellan arbetarklasskvarteren och det rika området kommer inte riktigt fram eftersom båda badar i studioaktigt filmljus. Joseph i huvudrollen är alltid trovärdig men i hans relation med Hannah blir filmen lite för insmickrande, vilket kulminerar i ett montage där alla dansar till en sliskig rocklåt.
För en film som vill vara så ful och så äkta går Tyrannosaur inte riktigt hela vägen. Den balanserar upp mörkret och det vidriga med precis lagom mängd brittisk värme för att ingen i biosalongen ska tvivla på filmens goda intentioner. Jag tänker fortfarande på slutscenen i Dogtooth, som vägrade lämna tittaren med minsta lättnad eller closure. Slutscenen i Tyrannosaur minns jag inte ens.
Maroon 5-fighter svarar: För att vara en film som tar upp känsliga och allvarliga ämnen som kvinnomisshandel och djurplågeri och skildrar djupt olyckliga och tragiska livsöden i samhällets bottenskikt så gjorde Tyrannosaur ett oväntat litet intryck. Kanske beror det på att filmen börjar med att alla har det dåligt, sen fortsätter det med att alla har det lika dåligt, sen kommer ett sliskigt montage med fruktansvärd musik, sen har alla det dåligt igen. Kanske finns det en strimma hopp i det sistnämnda steget.
Jag har inga problem med deppiga filmer där det inte händer särskilt mycket (Se: Turinhästen) men Tyrannosaur greppar aldrig tag i mig. Den står mest och stampar på sitt ställe. Ett ställe som förvisso inte är helt utan kvalitéer, men ändå.
Den främsta behållningen med Tyrannosaur för min del var de alkisarna som rörde sig i periferin och påminde oerhört mycket om arbetskamrater jag har haft på kyrkogårdarna jag har jobbat på. Det är människor som när som helst kan avbryta en mitt i arbetet för att helt på egen hand och helt utan input kan hålla igång evighetslånga och allt för privata utläggningar.

I en av filmens scener fångas det här perfekt och det gör mig på något vis glad. Och ja, det är väl det jag bär med mig från den här filmen - att alkisar är likadana i England.
Statistik:
Grrrr. Arrrgh: 100%
Våld mot försvarslösa: 90%
Awesome fyllegubbar: 70%
Trams: för lite
Karaktärer med spinoff-potential: 1
Tidigare filmer:
Vecka 20: Le gamin au vélo ("Pojken med cykeln", Belgien, 2011)
Vecka 19: Tropa de Elite 2 (Brasilien, 2010)
Vecka 18: Tao Jie ("A Simple Life", Kina, 2011)
Vecka 17: A torinói ló ("Turinhästen", Ungern, 2011)
Vecka 16: Boy (Nya Zeeland, 2010)
Vecka 15: Klovn (Danmark, 2010)
Vecka 14: Mannen från Le Havre ("Le Havre", Finland, 2011)
Vecka 13: Hodejegerne ("Huvudjägarna", Norge, 2011)
Vecka 12: Avaze gonjeshk-ha ("Sparvarnas sång", Iran, 2008)
Vecka 11: Choi-jong-byeong-gi Hwal ("War of the Arrows", Sydkorea, 2011)
Vecka 10: Das Weiße Band ("Det vita bandet", Tyskland, 2009)
Vecka 9: Django Unchained (USA, 2012)
Vecka 8: Monsieur Lazhar (Kanada, 2011)
Vecka 7: Darling (Sverige, 2007)
Vecka 6: Le Chat du Rabbin ("Rabbinens katt", Frankrike, 2011)
Vecka 5: Gyakuten Saiban ("Ace Attorney", Japan, 2012)
Vecka 4: Kynodontas ("Dogtooth", Grekland, 2009)
Vecka 3: Balada trista de trompeta ("The Last Circus", Spanien, 2010)
Vecka 2: Bir Zamanlar Anadolu'da ("Once Upon a Time in Anatolia", Turkiet, 2011)
Vecka 1: Take Shelter (USA, 2011)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar