Sidor

söndag 17 november 2013

Vecka 46: The Secret of Kells ("Pojken med diamantkalsongerna", Irland 2009)


Vad är detta?
Tecknad film från 2009 om historien bakom Irlands nationalklenod "Book of Kells". Handlar även om att det är viktigt att rita och vara modig och sånt.

Varför?
Den tecknade stilen såg helt fantastisk ut!

Balloonfighter ringer en vän och frågar:

1. Vilket övernaturligt väsen hade du helst umgåtts med?
Kentaurer. Jag skulle bara bombardera dem med frågor om hur det är att vara häst.

2. På en skala mellan humla och regalskeppet Vasa - hur barnvänlig var den här filmen?
Ett större akterfartyg, får jag nog säga. Det blev rätt så mörkt mot slutet...

3. Vilken metod hade du valt för att hejda en invasion av vikingar?
Sitta och spela cembalo tills de blir frälsta av fransk barockmusik. Alternativt smitta dem med något lämpligt virus eller skadedjur som man själva gjort sig resistenta mot. Annars har jag hört att det funkar rätt bra att träna upp en armé att använda till självförsvar. 

Balloonfighter målar alla färger i en vind:
Alla känner väl till att keltiska biblar är sjukt snygga. The Secret of Kells handlar om ett av de mest kända verken och gör ett hedervärt försök att införliva den keltiska bibelestetiken i en modern animerad film. Bakgrunder och landskap är stundtals fantastiskt fina med sina klara färger och symmetriska mönster, men karaktärsdesignen skär sig ofta groteskt mot resten. Under ett antal sekvenser är filmen dock en fröjd att titta på.

The Secret of Kells imponerar knappast med sin handling och röstskådespeleriet känns nästan barnprograms-off. Kombinationen av superkristna munkar och irländsk skogsväsen känns inte heller helt rimlig. Ena sekunden föraktar munkarna hedniska väsen för att i nästan hänga med en älva som om det vore helt naturligt, för att i tredje sekunden säga åt älvan att "hallå det finns ju inte troll, det är bara hedningar som tror på sagoväsen!".

The Secret of Kells är rätt fin att titta på helt enkelt, men inte mycket mer än så. Jag saknar dessutom en dubbning på iriska!


Kantor Wilhelmsson tror han äger jorden som han står på: 
Jag hade höga förväntningar på The Secret of Kells - någonstans i området "en irländsk Princess Mononoke". Måste säga att jag blev lite besviken. Det visuella är förstås väldigt klipskt och klurigt och dekorativt och filmen har en uppsjö av bländande effekter, men tyvärr inte mycket till story. Jag förstod aldrig vad poängen med den där boken var, eller hur den skulle rädda samhället. Det kanske är underförstått om man är irländare och betraktar den som en dyrgrip.

Men framför allt är The Secret of Kells en film som lagt allt krut på sin presentation. När jag tittade på den fick jag ibland känslan av att navigera runt i en superintrikat websida i flash, med ugglor och möss som springer runt muspekaren och submenyer som kastar rödblå mosaik över footern. Vissa perspektivbyten är hisnande, som när huvudpersonen slåss mot en Tron-ål i ett abstrakt mörker. Men karaktärerna blir aldrig lika tredimensionella, vilket gör utseendet lite tröttsamt efter ett tag. Sluta ornamentera varje minsta grej och ge mig ett spännande innehåll istället.

Imorgon kommer jag ha glömt den här filmen, men jag ger den ändå stilpoäng för att 1) se ut som den gör 2) bli riktigt olämplig för barn i slutet. Det är ändå sällan man får se...

(SPOILERS COMING UP!)

...en tecknad massaker.

Statistik: 
Symmetri: 85%
Konsekvent kristendom: 16%
Karaktärsgestaltning: 2D
Riverdance: Nej
Sensmoral: ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar