Sidor

måndag 1 september 2014

Veckans historiska film: Vecka 35: 1971: "THX 1138" och "Walkabout"


1971. THX 1138
Vad är detta? Sci-fi från 1971 och tillika George Lucas första film.


Varför? Kantorn tyckte att den såg snygg ut och att det var spännande att se vad en ung George Lucas lyckades skapa innan Star Wars svalde honom. 

Balloonfighter: Jag har förvisso inte sett American Graffiti som lär vara bra, men det är svårt att förstå att det är George Lucas som har gjort den här rätt nedtonade och stämningsfulla sci-fi-filmen. Det är väldigt långt från Jar-Jar Binks.

Samtidigt känns det som att jag har sett det här förut. Det är ett klassiskt upplägg med en dystopisk och konformistisk framtid där en eller ett fåtal individer börjar trotsa reglerna. Kanske har jag sett samma story för många gånger för jag har väldigt svårt att bli särskilt engagerad. Var det samma för dig?



Kantor Wilhelmsson: Sci-fi och/eller dystopier står och faller väldigt mycket med gestaltandet av sina världar för mig. Jag kunde aldrig leva mig in i den totalitära staten i V for Vendetta till exempel, en film där man bara fick se några tribunaler med röda banér samt arga män på teveskärmar.

Lite samma sak är det här. THX 1138 verkar vara inspelad i ett varuhus och på en bilparkering. Den lyckas aldrig sälja in sitt skräcksamhälle, det är mest en massa vita ytor, några övervakningskameror och ett lite fånigt biktbås med en förinspelad loop om att konsumtionen är allas Gud.

Det jag gillade mest var robotarna med metallansikte som kändes som en föregångare till stormtroopers. De var larviga men också lite otäcka. Vad gillade du bäst i gestaltningen?

Balloonfighter: Jag gillade några av kontorslandskapen faktiskt. De kändes så mycket som 1970-talsfuturism med sina stora, klumpiga datorer och sterila miljöer. Men jag hade velat att det funnits en riktig motvikt till miljöerna som tycktes vara filmade i lagerlokaler.

Flera gånger under filmen tänkte jag på scenen ur Being John Malkovich när alla karaktärer i filmen plötsligt är John Malkovich. Jag tror att det beror på att det fanns väldigt många smala och skalliga män i THX 1138. Hur som helst skrattade jag åt ett par sådana scener. Tycker du att jag vanärade filmen genom att göra det?

Kantor Wilhelmsson: Nej. Det här är ingen djup eller viktig film på något sätt. Som bäst är det en småspännande äventyrsfilm, men när biljakten började - som en tidig version av podracet från Star Wars: Episode I - hade jag redan zonat ut totalt.

Jag funderar också lite på vad budskapet är. Konsumtion är dåligt? Synd att George Lucas inte hade något mer att säga.

Kantor Wilhelmsson: 5
Balloonfighter: 5

1971. Walkabout
Vad är detta? Brittisk film om två unga syskon som blir lämnade i den australiensiska vildmarken och slår följe med en aboriginsk pojke på mandomsprov. Regissören Nicolas Roeg gjorde dessutom balla Performance.

Varför? Ni läste väl synopsis i stycket ovan?

Kantor Wilhelmsson: Jag har velat se Walkabout i nästan två år för dess lovande foto och spännande miljöer. Det är inte riktigt hälsosamt att se fram emot en film så länge, men på en punkt överträffade den alla förväntningar - djurlivet! Wombat, ödlor, piggsvin, rovfåglar, snygga maskar, känguruer och oxar - det här måste vara filmprojektets höjdpunkt när det kommer till fauna?

Balloonfighter: Walkabout är verkligen i en klass för sig när det kommer till djurlivet. Jag utbrast små glädjetjut flera gånger. Och det är klart att man blir glad av en film som ger en möjlighet att berätta spännande anekdoter som det att wombater har fyrkantigt bajs?

Jag hade kunnat skriva enbart om djurlivet i Walkabout, men jag tänker ändå fråga dig vad du tyckte om de andra - mycket mindre viktiga - aspekterna av filmen?

Kantor Wilhelmsson: Du menar story, regi och sånt? Jo, det var all right! Fotot är i långa sträckor oerhört tjusigt och de två huvudkaraktärerna har ett fint samspel. Hade Walkabout gjorts idag hade den nog varit smutsigare och mer dramatisk och fokuserat på den unga tjejens lidande, tror du inte? Men jag gillade att det nu i princip var en chill-out-film.

Som mest handlar Walkabout kanske om oskuldsfullhet, och att leva på gränsen mellan ödemark och civilisation, men främst känns det som en ursäkt att bara ta in den australiska naturen.

Vad tyckte du?

Balloonfighter: Jag tyckte väldigt bra om filmen, men mitt omdöme kan förstås ifrågasättas. Att visa bilder på fina djur med jämna mellanrum har ungefär samma effekt på mig som om någon hade matat mig med morfin. Men jag gillade handlingen och hur de två syskonen hamnade ute i ödemarken. Sen vet jag inte om jag skulle kalla den oskyldig, det kändes snarare som att den utforskade någon slags begynnande tonårssexualitet. Flickan kastade många lystna blickar på aboriginpojkens röv.

Kantor Wilhelmsson: Språkbarriär... Jag försökte verkligen hitta en bra synonym till "innocence", ett ord som inbegriper ungdom men inte utestänger sexualitet... det kändes som filmens tema för mig.

Sedan blev det ibland lite corny och nästan larvigt, särskilt i det långa montaget du nämnde där tjejen nakenbadade och mannen bevisade sin manlighet genom att ha ihjäl djur. En lite sliten och unken bild av relationen mellan män och kvinnor. De grabbiga männen vid forskningsstationen fattade jag inte heller poängen med, eller varför en av de kvinnliga assistenterna där var tvungen att sexualiseras.

Balloonfighter: Nej, det var en väldigt märklig sidoplot som jag heller aldrig riktigt förstod. Men jag gillade mycket annat i filmen och tycker att det är en av de bästa hittills i år.

Kantor Wilhelmsson: Jag är lite kluven och står mellan att betrakta Walkabout som en fantastiskt snygg fiktiv naturdokumentär, eller en lite banal historia om ursprung med cheesy 70-talssoundtrack. Jag tror att stämningsfull musik hade kunnat lyfta filmen flera nivåer för mig. Ändå var det två väl tillbringade timmar och jag är glad att jag fick se en wombat i filmprojektet.

Kantor Wilhelmsson: 7
Balloonfighter: 8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar