Sidor

söndag 28 september 2014

Veckans historiska film: Vecka 39: 1976: "Logan's Run"


1976. Logan's Run
Vad är detta? Kitschig äventyrsfilm om ett futuristiskt samhälle där ingen får leva efter 30.

Varför? Vårt kanske största fan Målle valde ut den åt oss med motiveringen "Klassisk Science fiction med jättefåniga kläder".

Balloonfighter: Det är inte helt rättvist att jämföra all sci-fi med Star Wars, men den första Star Wars-filmen kom 1977 (ett år efter Logan's Run) - och det känns som två vitt skilda världar. Star Wars står sig bra än idag medan Logan's Run i bästa fall är en charmig och nostalgisk filmupplevelse i all sin tattighet. I Logan's Run är framtidsstäderna gjorda med Märklin-tåg i plaströr och man kan skymta människoläppar bakom robotmunnar.

Logan's Run är stundtals så dåligt gjord att den känns mer tidigt 50-tal än sent 70-tal. Personligen tycker jag att det är rätt så charmigt, men jag kan tänka mig att du har svårare för det?

Kantor Wilhelmsson: Jag kan uppskatta kitschen - speciellt de absurda inslagen, som mördarroboten Box som bor i en isgrotta. Jag bryr mig heller inte så mycket om det patetiska skådespelet eller de genomskinliga kulisserna eller de fnissigt dåliga fajtingscenerna.

Vad Logan's Run mest faller på är att den är så seg. Det här är sci-fi med stödhjul och överstrykningspenna. Det tar lååång tid innan det händer något i filmen, hela första timmen är mest en ursäkt för att flasha en massa "futurism". Till exempel den där Carrousel-scenen där folk hänger i trådar och exploderar - tydligen var den svår att göra, men imponerades du av den?

Balloonfighter: Nej, det kan jag inte påstå att jag gjorde. Jag minns den knappt. Jag tror att det stora problemet med Logan's Run är att den tar sig på för alldeles stort allvar. Det här är en film som vill vara seriös, men som snarare borde ha omfamnat tramset. Jag tycker faktiskt att Barbarella är en bättre film just eftersom den inte utger sig för att vara något mer än vad den är.

Kantor Wilhelmsson: Filmen hade verkligen behövt en karaktär i stil med Han Solo, någon som bidrar med lite karisma och inte tar allt på så stort allvar. Det Fantastiska Kärleksparet vs. Den Onda Maskinen funkade inte riktigt.

Däremot blev jag glad när Logan's Run utforskade miljöerna utanför maskinstaden - postapokalyptiska scener som gjorde mig sugen på ett nytt Fallout-spel... Här fanns också en rolig gubbe som citerade T.S. Eliots Old Possum's Book of Practical Cats och det var ju rätt charmigt.

Balloonfighter: Jag tycker att plotten med ett samhälle där folk avlivas när de fyller 30 är ganska rolig. Och fånig. Det har varit tal om en remake av Logan's Run länge och det ser ut som att det blir verklighet relativt snart. Jag tror faktiskt att det är en film som kan tjäna på att göras om idag. Kommer du att vilja se en ny version av det här?

Kantor Wilhelmsson: Definitivt. Filmens svagheter - tempot, effekterna, karaktärerna och världsbyggandet - kan bara tjäna på en dyr uppdatering. Tror inte ens CGI kan förstöra det här konceptet, inte minst med tanke på hur ful Abraham Lincolns datoransikte var i originalversionen.

Balloonfighter: 5
Kantor Wilhelmsson: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar