Sidor

torsdag 7 maj 2015

DET HISTORISKA FILMPROJEKTET 2014 - SUMMERING


Det historiska filmprojektet 2014 
Summeringar och topplistor

Filmprat den 16 januari 2015:

Balloonfighter: Under 2014 såg vi tillsammans 100 filmer. De klockade in på drygt 173 timmar vilket motsvarar 7 dygn och 5 timmar eller 4,5 arbetsveckor. Hur svår är din filmtrötthet efter det här?

Kantor Wilhelmsson: Lägg därtill alla timmar för att diskutera, skriva inlägg, leta bilder osv. så har du nog närmare 8 arbetsveckor...

Min filmkänsla är mer mätt än trött. Jag känner inte att jag behöver fylla på med mer inspiration och har inget akut behov efter fler filmer, men mitt intresse och fascination höll sig nästan hela vägen. Det var först under den sista halvan av 90-talet som jag började checka ut mentalt... Hur var det för dig? Det kändes som att du tappade orken tidigare än vad jag gjorde? 



Balloonfighter: Nja, jag har uppskattat projektet rakt genom men vi hade en streak i mitten av 1970-talet när majoriteten av filmerna var över 2 timmar långa som det till och från kändes ganska motigt. Det var inte helt lätt att kombinera med heltidsarbete och i princip all min vakna fritid gick åt till att se film, läsa på om film, vänta på att få prata om film och prata om film. Jag har ju annars fortsatt att se filmer utanför projektet och efteråt också, men det är skönt att få "dumtitta".

Var det någon period du kände var svår att ta sig genom? Bortsett från de väldigt långa filmerna mot slutet tyckte jag att det var oväntat smärtfritt från 30-talet och framåt.



Kantor Wilhelmsson: Jag hade faktiskt lite problem under 70-talet - dels på grund av höga förväntningar på årtiondet, men också på grund av att stilidealen blev väldigt likartade - grälla färger, övervintrade hippies, mycket droger, samma sorts kvalitet på fotot, många filmer som var samhällsmedvetna och urflippade på likartade sätt.
De tidiga decennierna på 1900-talet hade jag inte samma problem med. Överlag var det ändå ganska spännande att betrakta tidiga försökskaniner till filmer, utan samma slipade produktion som idag. Det var kul att se folk testa sig fram.

Har det historiska projektet förändrat någonting i din syn på andra filmer? För min del har jag faktiskt fått sämre tålamod med snabba filmer.


Balloonfighter: Svår fråga. Jag tror att den största skillnaden före och efter är en förbättrad allmänbildning. Men jag har lärt mig att jag aldrig någonsin mer i varken detta eller nästa eller nästnästa liv vill se en noir-deckare igen.

Vi har precis frigjort mer än 8 veckors fritid för det här året. Vad ska vi göra med all den tiden?

Kantor Wilhelmsson: Jag tror det vore en bra idé för den här bloggen att ägna sig lite mer åt spel igen. Vi fick trots allt pris för det en gång i tiden. Och det vore kul att göra något lite mer aktuellt. Med tanke på hur sällan Blogemup uppdaterar så finns det en viss lucka att fylla också, även fast de flesta svenskar skiter blankt i den luckan...

Sista frågan: Vad har varit det bästa med det historiska filmprojektet? Min överlägset bästa grej var att du tyckte så mycket om 8½!!

Balloonfighter: Oooh, det bästa måste ha varit att lida genom riktigt kassa filmer med grumpy Kantorn!

 Topplistan:


 1. Paris, Texas 
2.  
3. Cykeltjuven 
4. Stalker 
5. Den stora illusionen 

6. Cabirias nätter 
7. Menschen am Sonntag
8. Sullivans travels  
9. Körkarlen 
10. 12 edsvurna män 
11. Satantango
12. Easy Rider
13. Aguirre - Guds vrede
14. Kniven i vattnet
15. Black narcissus











Bottenlistan

1. Pandora's Box 
2. Salò
3. Antonias värld 
4. Floden
5. Bikupans ande 

6. Kvinna utan samvete 
7. Beshkempir 
8. Tokstollen 
9. Broken blossoms 
10. Rom - öppen käft


 

Totalt antal filmer: 93 st (100 med kortfilmerna)
Totalt antal filmer som klarade Bechdel: 7 st
Högst imdb-snitt: 8.9 (12 edsvurna män)
Lägst imdb-snitt: 5.1 (Karl-Alfred)
Den längsta filmen vi såg: Satantango (7:30 timmar)
Den kortaste filmen vi såg: Freaks (1:14 timmar)
Den mest obskyra filmen vi såg: Beshkempir
Bästa djuret: Paddorna i Holy Mountain
Bästa soundtrack: Kniven i vattnet
Bästa galning: Klaus Kinski x 2  
Sämsta land: Kirgistan 
Mesta regissör: Hitchcock (3 filmer)
Största överraskning: Menschen am Sonntag
Bästa åktur: Sullivan's Travels

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar