Sidor

söndag 15 augusti 2010

Amish-skägget

På många sätt avundas jag amish och deras förmåga att avstå från modern teknik. Om jag någon gång skulle få för mig att gå med i en sekt/religion så skulle amish ligga bra till. Om det inte vore för skäggen.


Liksom hos många andra religiösa grupperingar är skägg för amish ett tecken på ålder och visdom (sant) medan mustasch är no-no. Man får dock inte börja odla skägg förrän efter att man har gift sig. Jag har försökt forska i saken och utreda varför mustascher är förbjudna hos amish men enligt flera källor så vet inte ens amish själva varför lite överläppspynt betraktas som något vanhedrande. De ifrågasätter inte, de följer sina traditioner och de går miste om fantastiska helskägg. Andra påstår att mustascher historiskt sett har en koppling till militären, vilket inte passar pacifistiska amish.

Varför Freeway också kör på halsskägget är för mig oförståeligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar