Sidor

onsdag 18 augusti 2010

ST1

I kommentarsfältet till inlägget om Uno-X formulerades även en fråga om vad Uno-X:s nya ägares namn ST1 egentligen betyder. Som den ansvarsfulla infotainment-blogg detta är så har jag typ tagit reda på svaret.

från: Balloonfighter
till: kundservice@st1.se
datum:
17 augusti 2010 17:36
ämne: ST1 - vad betyder det?


Hej!

Vad betyder ert namn, ST1? Finns det en ordvits liknande den i Q8 som jag missar? Jag hoppas det!

Med vänliga hälsningar / Alex

från: kundservice@st1.se
till: Balloonfighter
datum:
18 augusti 2010 09:47
ämne: Svar från Kundservice ST1: ST1 - vad betyder det?


Hej Alex!

Tack för ditt mail!

St1 är vårt fullständiga namn, ingen förkortning. Vi ägs av det finska
energibolaget St1 Oy.

Ha en fortsatt bra dag!


MVH

Ingela


Det var så klart inget tillfredsställande svar från den svenska falangen med bristande insikter i finskt ordvitsande, men jag har en egen teori. Jag tror att ST1 bygger på samma ordvitsande som Q8 (Q-eight = Kuwait), fast på finska. Siffran ett på finska heter som vi alla vet yksi varför namnet utläses som Styksi, vilket jag helt sonika förmodar är någon form av böjning för ordet Styks. Styks översatt till svenska blir Styx, alltså floden som enligt grekisk mytologi utgjorde gränsen mellan livets och dödens riken. Ologiskt? Inte alls. ST1 arbetar här med uppenbara transportmetaforer. För att den döde skulle få passera över floden Styx (floder i sig är naturliga farleder) och komma till dödens riken skulle ett mynt placeras under den dödes tunga som betalning till färjkarlen Charon. Om betalningen inte gjordes förvisades den döde till ett slags limbo mellan liv och död. Budskapet är uppenbart och aningen hotfullt: för att ta sig från punkt A till B är man tvungen att betala för sitt drivmedel, annars fastnar man på till exempel ST1:s station på Görsjövägen 1 i Hagfors.

Teorin förklarar även denna reklamkampanj:

Nu återstår det bara att översätta teorin till finska via google translate och maila det finska huvudkontoret för verifiering.

6 kommentarer:

  1. Det här kan vara det roligaste jag varit med om sedan förra året. :)

    SvaraRadera
  2. Farsan bidrar här med sin samtidsbildning: Förr i tiden hette bensinbolagen Koppartrans, IC (dåvarande OK Q8), Gulf och Carltex. Koppartrans är väl mest anmärkningsvärd men även Carltex ger lite konstiga vibbar.

    SvaraRadera
  3. Det Koppartrans jag känner till gör jeanskläder. Osäker på släktskapet. När jag var sexton hade jag en Koppartrans-jacka som färgade mina händer blå.

    SvaraRadera
  4. Koppartrans kommer från att bolagen Stora Kopparberg och Trans Amerika gick ihop om att köpa ett raffinaderi från USA.

    SvaraRadera
  5. Min far säger alltid station 1 iställe för st1

    SvaraRadera