Sidor

onsdag 18 augusti 2010

Aspergers ÄR det nya indie

För ett par år sedan sa jag att aspergers var det nya indie. Jag hade planerat ett långt inlägg här men jag orkade inte riktigt sitta och skriva ned långa slutsatser om att aspergers är förhöjd indie-awkwardness, rabbla upp indie-filmer om aspergerspersoner (Mary and Max, Mozart and the Whale, Adam m.fl.) som kommit de senaste åren och summera dem, att The New York Times också var inne på aspergers-trenden för ganska exakt ett år sedan, att jag vill se om Wes Andersons filmer med aspergers i åtanke och så vidare. Jag tycker det är bevis nog att det till och med i Sverige snart släpps en indiefilm med Gustaf Skarsgård som aspergers-indie-söting. För söta är dagens aspergers-karaktärer (okej, kanske inte Mary and Max-Max men han faller egentligen lite utanför kategorin), de är inte som Toby i American Splendor.



"The more I learned about Asperger’s,” said Max Mayer, the writer and director of the romance, “Adam,” [...] “the better metaphor it felt like for the condition of all of us in terms of a desire for connection to other people."

Plötsligt har alla fått samma idé.

5 kommentarer:

  1. Att han säger alla underförstådda saker rakt ut tycker jag känns lite "vi måste vara övertydliga så alla psykologiska vampyrer* får en snabb och generaliserande bild av aspisar". Men jag blir ändå ganska sugen att se den!

    * Bästa uttrycket för människor som bara kräver tid, uppmärksamhet, energi och inte ger något i utbyte. Den tröga massan t.ex. Jag lärde mig det uttrycket igår, när jag läste JÄTTEmycket.

    SvaraRadera
  2. Haha, jag är fortfarande imponerad av den snygga referensen till Catcher in the rye som du inte ens hade läst.

    SvaraRadera
  3. Högfungerande autism är manna för post-ironiker.

    SvaraRadera
  4. 1) förlåt, men hur retarderat dåligt spelar de inte? noll övertygelse. hatar att se svenska skådespelare.

    2) malcolm gladwell "the tipping point": "Ideas and products and messages and behaviors spread like viruses do." alla får samma idé samtidigt. en bok om det!

    SvaraRadera
  5. Det låter som en mycket intressant bok som jag antagligen aldrig kommer att läsa men jag uppskattar citatet!

    SvaraRadera