Sidor

fredag 23 mars 2012

Action Bronson - Blue Chips

Action Bronson är inte klok. Sedan 2010 har han släppt 2 studioalbum, samarbetat med producenter på ytterligare 3 album, släppt 2 mixtapes sprängfyllda med låtar (Bon appetit.... Bitch!!!!! innehåller 35 spår) och en EP. Långt ifrån allt bra, men förvånansvärt mycket håller en väldigt hög kvalitet. Varje släpp har innehållit 2-3 spår som jag spelat flitigare än någon annan ny hiphop.

Förra veckan släpptes Action Bronsons nya mixtape Blue Chips som förstås finns för gratis nerladdning. Action Bronson låter fortfarande som en Ghostface Killah på bästa humör, samplar soullåtar som om det vore 1990-tal, skämtar och refererar till matlagning och ett liv som verkar väldigt soft. Rader som "We laid in the Galapagos, eating tacos, higher than a opera note" förekommer i så gott som alla spår.

Blue Chips består av, i Action Bronson-sammanhang, sparsamma 17 spår vilket bidrar till en välbehövlig höjning av lägstanivån. Det är också det bästa Bronson har släppt ifrån sig hittills. Bäst av spåren är minimalistiska Pouches of Tuna med sin enkla stråksampling och en gästande Roc Marciano.

Action Bronson låter bara bättre och mer vital desto fetare och mer dekadent han blir. Jag är, på sätt och vis, väldigt avundsjuk. Det borde även alla rappare vara. Action Bronson kan rappa om vinäger, prosciutto och baklava och ändå briljera.

4 kommentarer:

  1. Att avsluta med något som detta gör att jag inte kan ta den djupa analytiska texten på allvar.
    http://i39.tinypic.com/2d6mbyv.jpg
    Men utan den hade jag inte läst igenom.
    Äre nåt fel på mig?

    Ps. har jag sett honom förr? nähä inte det.

    SvaraRadera
  2. Sex säljer heter det ju. Vem vill läsa inlägg utan nakenbilder?

    SvaraRadera
  3. Nu när du säger det så!!
    Det är mycket annorlunda val av nakenbilder i denna blogg må jag säga :o
    Men keep it up-u!

    SvaraRadera
  4. När jag såg omslaget trodde jag det skulle vara Street Fighter-inspirerat! http://satrapojk.files.wordpress.com/2011/09/mvc2-zangief-article_image.jpg

    SvaraRadera