Sidor

torsdag 25 april 2013

Om att gömma sig i buskar i Assassin's Creed 3

Jag har precis i vredesmod stängt av Assassin's Creed 3. Vi kan kalla det för en klassisk ragequit. Jag ställde mig på balkongen med min näverlur och basunerade ut för halva Malmö att "jag aldrig mer tänker spela det här jävla skitspelet". Anledningen? Att spelet suger.

Jag fastnade på en passage där Hiawatha Cockfarts eller vad hans namn nu är ska smyga omkring inne på ett fort, tjuvlyssna på några soldater och sabotera ett par kanoner. Blir man upptäckt blir man "desynkroniserad" och får börja om hela uppdraget från början. 

TV-spel har en fördel mot andra kulturformer - att det är interaktivt och att du själv i varierande grad kan påverka spelets handling och din egen upplevelse. Jag har inte hunnit spela Assassin's Creed 3 under särskilt många timmar, men desynkroniseringsproblemet är betydligt mer påfrestande än tidigare spel i serien. Och framförallt: det slösar ju helt bort TV-spelens främsta styrka och egenskap.

Varför ska jag spela ett TV-spel om jag måste spela exakt som utvecklarna har bestämt? Då kan jag lika gärna se på en film. Det händer trots allt väldigt sällan att filmskapare säger åt mig att jag har missuppfattat en scen och därefter spolar tillbaka gång på gång på gång tills jag ser den exakt som de vill att jag ska se den. 

2 kommentarer:

  1. Att ge en spelregler är ju inte fel, men blir det för snävt så är det lätt hänt att det blir som du beskriver. Jag är väl medveten om din frustration. Jag finner detta vid mindre irriterande tillfällen också. Om man inte ska kunna hoppa över eller ta sig förbi ett ställe, låt inte spelet visuellt SE UT som att man kan det. Klart man inte kan ha stålväggar runt om hela världen, men låt åtminstone brötet man inte ska kunna hoppa över vara så lågt så det ser ut som att man kan hoppa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är irriterande när det finns massor av objekt att interagera med och det ser ut som att det finns 100 olika sätt att angripa problemet på när det i själva verket bara finns en metod som fungerar. Jag tycker att spelaren ska få avgöra tillvägagångssättet, även om spelet rekommenderar den smidigaste metoden.

      Radera