Sidor

fredag 4 juni 2010

# 181

Svart rödstjärt blev idag mitt 181:a kryss. När jag började att skåda var det mycket för att ha någonting vettigt att göra under promenader och cykelfärder och en positiv bieffekt var att det drev mig till att motionera och vistas utomhus mer. Det har i sin tur gett mig en hel del fina naturupplevelser.

Svart rödstjärt är en fågel som inte riktigt bäddar för estetiskt tilltalande naturupplevelser. Fågeln hör ursprungligen hemma på tusentals meter höga klippiga berg på kontinenten men har de senaste 200 åren börjat att blanda ihop asfalterade industriområden med sina ursprungliga habitat. Gott så. De verkar trivas och det betyder att de nu finns i hyfsad upplaga i bland annat Malmös industrihamn (och i Limhamns kalkbrott). Svart rödstjärt utsågs i fjor till Malmös nya kommunfågel.

Bilder från dagens naturupplevelser, platser där jag såg eller hörde svart rödstjärt:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar