Sidor

torsdag 10 juni 2010

Den Svanen-märkta döden

Idag har jag tänkt på döden. Jag finner det nämligen ganska lustigt att människor som dör i Sverige har en negativ inverkan på miljön på grund av att kvicksilver frigörs ur amalganlplomber vid kremeringen. Så mycket som 17% av landets kvicksilverutsläpp i luften kan komma från krematorierna. Därtill finns det en hel del miljögifter i balsameringsvätskor och det går åt en massa eldningsolja för att sätta fyr. Samtidigt så är det tydligen ingen som vill arbeta med att dra ut tänder ur lik. Om de inte är av guld.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - när jag dör vill jag kastas ut från ett fönster på fjärde våningen på Bellevuegården och bli mat till råkorna. Mina rotfyllningar är förresten gjorda med guttaperka. Det kan man göra bland annat galoscher och golfbollar av.

5 kommentarer:

  1. Jag har inga rotfyllningar och marinerar vi mig i whiskey så kommer man undan oljan med. Jag är den mest miljövänliga att elda upp!

    Edit: Varför måste jag skriva typ "zucchini", "narval" och "tessan" varenda gång jag gör ett inlägg, kan ni inte ställa in så att varje ny postare måste verifiera sig men att det sen är fritt fram?

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att man kan det på blogspot men jag är inte säker. Kan be Dvärgen att kolla på det när han kommer hem.

    SvaraRadera
  3. Har du inte varit på krematoriet i Limhamn!?
    Om inte, vill jag dela dessa fantastiska erfarenheter en gång för alla, här om gift och guld.

    Helt nybyggt, och med en doft som påminner om mejeriavdelningen så är det en mycket high-tech verksamhet att kremera en människa med kista och andra tillbehör idag.

    Ungefär två tredjedelar av rundturen handlade om de jättelika filter som rensar frigjorda tungmetaller och andra giftiga gaser från askan, som förbränns på en temperatur av ca 700 grader, mer eller mindre. Kanske upp till 900 grader ibland. Från brännugnarna leder de ner i golvet och upp i taket och in i ett helt eget rum som endast består av slangar och trummor. Tänk dig moderskeppet i Alien.

    Dessa arbetslokaler rymmer endast det nödvändigaste. De är vita, kala, kaklade och väggarna snitsigt prydda med svarta gasmasker ifall filtren skulle lägga av, vilket händer då och då. Man måsta vara snabb så man inte svimmar sa dem, för rummet fylls av rök direkt.

    Sedan tar man inte hand om guldet, om det skulle finnas. Man maler askan så det ska bli ett pulver, då resterna ter sig som plywoodskivor. Det enda metall man rensar askan ifrån sedan är det som är magnetiskt. Alltså häftstift, skruvar, glasögonbågar, bältesspännen eller höftledsproteser. Guldet får alltså följa med i graven och säljs ej av eventuella anställda.


    NOT: Detta är bara vad jag kommer ihåg.

    SvaraRadera
  4. Vilken guidning! Jag har faktiskt aldrig fått en rundtur på krematoriet, så jag är definitivt lite avundsjuk och trodde inte att det var så high tech. Jag får väl tjata om det till sommaren.

    SvaraRadera
  5. Säg till Palle bara, han älskar det för då får han skrämma folk i kylrummen.
    Men att se en kista live när den bränns är något ut över det vanliga.

    SvaraRadera