Sidor

onsdag 9 juni 2010

Jag har sett en film som inte var en dokumentär om djur!

*

Jag såg Mary and Max av Adam Elliott häromdagen. Trots att filmen var lite väl Tim Burton ibland och arbetade en del med uttjatade effekter som selektiv färgläggning så kan jag inte annat än uppskatta en lerfilm om missbruk, ångest och trauman. Jag tyckte förstås bäst om Max Horovitz (Philip Seymour Hoffman) som både är judisk ateist och har aspergers. "Tjock är han också". Så jävla my kind of guy. Det blir lite väl sentimentalt här och var men det uppvägs av Horovitz fina oförstånd inför mänskligheten och anekdoter om djur och mat.

Jag har sett en annan film om aspergers för längesen. Den hette Mozart and the Whale och hade den milt sagt obegåvade Josh Hartnett i huvudrollen. Voi.

* Det finns inget riktigt representativt klipp från filmen på youtube och trailers är i det här fallet bara missvisande.

1 kommentar: