Sidor

onsdag 1 september 2010

Dagens rätt: Kokt svinmålla med smör

Svinmålla är en av landets vanligaste växter/ogräs. Den gillar nyblottad jord och nyanlagda rabatter men finns lite överallt, ofta i väggrenar, diken, vid gödselstackar, tillfälliga jordhögar och så vidare. Själv hittade jag dagens exemplar utanför ett dagis, 50 meter härifrån. Man kan förväxla arten med andra mållor men de är alla ätbara även om de kanske inte är lika goda som just svinmållan.

För de mer känsliga läsarna som inte känner sig riktigt bekväma med att äta ogräs kan jag tillägga att svinmållan är släkt med mangold och spenat och att den länge ätits av människor. Under vikingatid odlades den förmodligen i Sverige och under olika nödår har man ätit växten och gjort mjöl av dess frön.

Recept:

Plocka valfri mängd svinmålla och skölj av den. Skär den i bitar och släng bort de grövsta bitarna av stammen och lägg ned resten i kokande vatten med lite salt i. Låt koka i cirka 5 minuter. Häll sedan av vattnet och lägg en klick smör på den nykokta svinmållan. Ät.

Det smakade ungefär som spenat, fast mildare och mycket godare. Och så är det gratis. Och ekologiskt. Jag kommer definitivt att äta det igen.

3 kommentarer:

  1. Vad innehåller det näringsmässigt tror vi? Kanske är det ett smart val av komponent till maträtter i allmänhet? Jag måste ut och hugga mig några innan snön kommer (snart är det julafton du vet).

    SvaraRadera
  2. Det är väldigt mycket c-vitamin och kalcium, vet jag. Inga oxalsyror heller så det behöver inte förvällas utan kan ätas direkt. Man kan ha bladen i sallad och stjälken var faktiskt riktigt god rå.

    Nästa steg för mig blir nog att göra soppa eller sallad på kirskål som är ett lika vanligt ogräs. Man kan göra kirskål- och linssoppa till exempel: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.2184458

    SvaraRadera