Sidor

lördag 7 december 2013

Veckans förfilm: Braids on a bald head (Nigeria, 2010)


Vad är detta? Nigeriansk kortfilm om en bicurious kvinna med en kass make.

Varför? Någon, någonstans, påstod att den skulle vara fin och den har fått lite priser på afrikanska filmgalor.

Kantorn undrar:

1. Hur skulle "Blå är den varmaste färgen" slutat om den utspelade sig i Nigeria?
Blodigt... :(

2. På vilket språk låter gnolande finast?
Luganda, som bland annat talas av den judiska minoritetsbefolkningen abuyadaya i Uganda. Lyssna på Phyllis Nafuna till exempel.

3. Du har fått 3 miljoner dollar i budget för att höja kvaliteten på denna film på något sätt. Vad gör du? Obs! Du får inte förlänga speltiden.
Specialeffekter! Jag tror att några explosioner hade livat upp kemin mellan karaktärerna. Alternativt kunde man ha använt ansikts-CGI för att ge dem lite inlevelse.

Balloonfighter waäh waäh:

Länderna i centrala Afrika är knappast kända för sin humanistiska syn på homosexualitet. Braids on a bald head ska ha en eloge för att den vågar ge sig in på de för regionen extremt känsliga ämnen som kvinnlig sexualitet, homosexualitet och olyckliga äktenskap. Tyvärr är inte genomförandet något vidare. Skådespelarna är kassa och filmen hinner aldrig bli spännande under sina 25 minuter. Det känns som ett okej projekt av en filmskolestudent men inte mer än så. Jag borde inte rycka på axlarna och säga "jaha, det var det" åt en film som handlar om något så viktigt, men det är faktiskt inte mitt fel att jag gör det.

Kantor Wilhelmsson zum zum:

Jag har inget att tillägga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar