Sidor

söndag 29 december 2013

Vecka 52: Püha Tõnu kiusamine ("The Temptation of St. Tony", Estland 2009)


Vad är detta? Moraliskt och existensiellt estniskt drama från 2009 om en lam tjänsteman och hans absurda upplevelser av godhet och ondska.

Varför? Kritiker jämförde den med Roy Andersson. Spännande svartvitt foto. Svart humor. Många skäggpoäng där!


Balloonfighter frågar:



1. Vilka filmer i projektet är topp 3 fotomässigt? Vilken plats hamnar The Temptation of St. Tony på?

Så många filmer i projektet har haft fint foto att det här mest blir en fråga om smak. St. Tony kommer nog med i topp 10 i alla fall. Jag var helt hänförd av fotot i Once upon a time in Anatolia - nattscenen där var bland det finaste jag sett på film. Fotot och färgerna i The Wind Journeys var svåra att överträffa. Sist vill jag nominera Farbror Boonmee för ett mjukt foto som faktiskt gav känslan av att befinna sig i tropikerna.


2. Filmen hade ett stort karaktärsgalleri. Hade du någon favorit?


Jag vet inte vilken karaktär jag gillade bäst, men Denis Lavant har så stark utstrålning att det nästan blir honom man minns per default.


3. Hade du matat en hemlös som knackade på ditt fönster?


Jag hänvisar till följande bild.




Kantor Wilhelsson undrar:

1. Tycker du att St.Tony var lyckad som helhet? Hur står den sig som ett helt verk om du jämför med regissörer som Kaurismäki eller Roy Andersson?


Den står sig helt okej, men jag tyckte inte att den hade lika väl avvägt tempo eller samma komiska timing som hos just Kaurismäki eller Roy Andersson. St. Tony kändes lite splittrad och kanske aningen krystad i ett par scener mot slutet. Jag är starkt emot användandet av cirkus eller burlesk för att gestalta surrealism (det är en så jävla sliten och tråkig klyscha). Det faktum att regissören Veiko Õunpuu inte kunde låta bli det tar jag som ett tecken på att han inte har mognat riktigt som regissör, men då kan det vara värt att notera att han är 30 år yngre än Roy Andersson. 



2. Jag ser den här filmen som en slags fars över samhällets enorma klyftor och de überrikas dekadens, ansvarslöshet och vansinne. Vad ska vi egentligen göra åt den skenande kapitalismen?

Låta samhället största samman, säga "vad var det jag sa?", bygga varsitt lerskjul och gå vidare med våra liv. 


3. Det är mycket symbolik på gång här - en präst som är en spindel, massa döda människohänder mitt ute i skogen, en svart hund som följer med huvudpersonen. Den svarta hunden är en klassisk symbol för döden och jag tror även präst-som-spindel är ett väl beprövat grepp. Men vad betyder det att huvudpersonen hittar en massa avhuggna människohänder?

Symbolik? Varför kan det inte bara vara en kille som går på promenad och råkar hitta en massa avhuggna händer? Har inte du hittat nåt konstigt någon gång utan att det betydde något? Jag har hittat en gasmask på stranden i Fredshög och ett grishuvud vid Norra Grängesbergsgatan i Malmö, men inte fan betydde det någonting. Det var bara potentiella prydnader som jag lät ligga. Jag tror det var precis likadant med de avhuggna händerna. Hur de hamnade där? Tja, den som hade dem innan tröttnade väl på dem.


Statistik:

Misantropi: 95%
Dekadens: 81%
Mörker/Ljus: 80/20
Idyllisk estnisk landsbygd: 2%
Random konstigheter: Ja, men inte så många som man kan tro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar