Sidor

söndag 9 januari 2011

200-krysset!

Efter en sjukt fin heldag i Torekov med omnejd är det bara att konstatera att det blev kryss-bonanza idag. Fem nya kryss! På en dag!

#199. Ängspiplärka. Jag vet att jag har sett den förut men tydligen har jag glömt att kryssa den.

#200 blev en fågel som jag har cyklat åtskilliga mil och sökt genom ogästvänliga reningsverk för att hitta: forsärla. Den satt väldigt långt inne, men det är en livlig och rolig fågel så jag förlåter den.

#201. Skärsnäppa! De ser kanske inte mycket ut för världen men de små vadarfåglarna satt längst ute mot det öppna havet på ett isflak och brydde sig inte ett dugg om vågorna som sköljde över dem. Den häckar å andra sidan till exempel på Grönland och arktiska öar samt i Sibirien. Man måste beundra små, hårda fåglar.

#202. Skärpiplärka.

#203. Sjöorre.

Jag tänkte fira 200 genom att baka en tårta i forsärlans färger.

3 kommentarer:

  1. Haha jag älskar dina inlägg om fåglar. Må de aldrig ta slut.

    SvaraRadera
  2. vad fantastiskt att du äntligen fick din forsärla! så pampigt och passande att det blev kryss 200 dessutom. fedtdt.

    SvaraRadera