Sidor

måndag 24 januari 2011

Intervju med Fredrik Jönsson, deltagare i Sveriges värsta bilförare

På torsdag kl 20:00 har programmet "Sveriges värsta bilförare" säsongspremiär i TV4. En av de som medverkar är vår gode vän Fredrik "Freddan" Jönsson, 24, programmerare, muminfantast och tidigare känd från ett avsnitt av Färjan. Vi trängde ut honom mot en tjärn för att diskutera kändisskap, tax-freegodis, toalettlektyr, Adam Alsing och att programmera om bilar.

Varför är du så dålig på att köra bil?

-Sedan jag tog körkort 2006 har jag inte kört bil speciellt mycket. Därmed är problemet att mängdträningen var på en alltför låg nivå.
Så du är egentligen mer ovan än dålig, med andra ord?
- Det stämmer.
Vad fick dig att ställa upp i Sveriges värsta bilförare?
- Eftersom bristen av mängdträning gör att jag inte körde bil, såg jag detta som ett problem. En lösning på problemet var att medverka i TV, och det tänkte jag att jag kan testa.
Och du slapp på så vis betala för bensin och eventuella bilkrascher :)
- Det var ju också en fördel. Samt att man fick testa många roliga övningar.

Förklara för oss finkulturella människor som aldrig har sett på Sveriges värsta bilförare vad programmet går ut på. Vinner den som är sämst på att köra eller den som är bäst av de utvalda? Vilken slags tävlingar kan vi förvänta oss att se?
- Programmet går ut på att 8 värdelösa/trafikfarliga bilförare kämpar om att INTE få titeln "Sveriges Värsta Bilförare". Ju fortare man åker ut ur programmet, desto finare pris får man.
Aha, så det är som en slags omvänd utröstning? Om man jämför med t.ex. dokusåpor alltså.
- Det kan man säga. Istället för att kämpa sig kvar, så ska man kämpa för att åka ut.
Det låter vettigare. Vi trodde att den som var sämst och störst trafikfara vann en bil och det kan man ju tycka är lite omoraliskt.
- Haha, ja, det håller jag med om.
Då är ändå poängen att man ska bli en bättre förare helt enkelt, vilket leder oss till frågan: Känner du dig tryggare bakom ratten efter din medverkan i programmet?
- Jag känner mig definitivt tryggare bakom ratten och tycker att programmet var nyttigt för mig.
Balloonfighter: Har du kört oftare efter programmet? Jag minns att jag åkte bil med dig en gång (minns inte om du körde eller bara satt med) men då sa du att du var livrädd för att köra igen.
- Jag har kört lite mer efter programmet, dock så cyklar jag för det mesta ändå. Det är dock mest av ekonomiska skäl och inte pga rädsla.
Balloonfighter: Var det något moment i Sveriges värsta bilförare som var extra roligt eller spännande? Jag vet inte riktigt vad du får avslöja men jag misstänker att det finns återkommande tävlingar som har varit med förut.
- Detta får jag faktiskt inte kommentera.

Du har varit med på TV förut, i Färjan. Den gången åkte du med din bästa vän Alexander och i Sveriges värsta bilförare har du din tvillingbror Martin vid din sida. Hade du vågat ställa upp på egen hand?
- Man måste i programmet ha en co-driver med sig, så jag skulle inte kunnat medverka själv.
Vad kom det sig att du valde Martin?
- Det ska mycket till för att vi ska börja bråka, vilket brukar vara ett problem mellan förare och co-driver.
Vad är co-driverns roll? Är Martin en tryggare förare?
- Co-driverns roll är att hjälpa föraren att ta sig igenom övningarna. Martin var innan programmet en bättre förare. Hur det är nu vet vi faktiskt inte.
Balloonfighter: Kommer ni att duellera om den saken? *hoppas hoppas*
- Haha, nej vi kommer inte duellera.
Kantor Wilhelmsson: Inte ens om TV4 vill sända det? *hoppas hoppas hoppas*
- I sådana fall ska det ske under kontrollerade former med hög säkerhet.

I programmet Färjan fick vi se hur du försökte programmera om din laptop till GPS. Kommer vi få se några nya spännande datorförsök i Sveriges sämsta bilförare?
- Detta får jag inte kommentera.
Har du blivit igenkänd på stan efter Färjan?
- Strax efter att programmet sänts blev jag igenkänd relativt mycket. Sedan dalade [det] av och nu är jag knappt igenkänd längre. Men det lär ju förändras.
Vad för slags reaktioner har du fått på din medverkan?
- Många tyckte att vi var roliga och jag har endast fått positiva kommentarer.
Du och Alexander har ju rentav fått en egen fanclub på Facebook. Hur känns det?
-Det var roligt att en helt okänd person skapade en fanclub till vår ära.
Har TV-upplevelserna förändrat dig som person? I så fall, hur?
- Inte nämnvärt. Det är roligt att förmedla min personlighet, men jag har ju inte förändrat den pga det.
Inga kändisfester och så för dig än? Det kanske kommer!
- Inte än iallafall!
Hur trevlig var Adam Alsing?
- Adam Alsing var riktigt schysst! Han är lika rolig privat som han är i TV.
Är han jättelång?
- Adam Alsing är inte överdrivet lång. Normal storlek. Något längre än mig.
Kommer du att ställa upp i Let's dance 2012?
- Jag har inte tagit ställning till om jag ska acceptera en förfrågan eller inte. Troligen så kommer jag behöva bli tillfrågad för att ens tänka tanken.
Kantor Wilhelmsson: Men vad känner du spontant? Om Björn Ranelid kan så kan väl du?
- Jag är helt värdelös på att dansa, så det känns som att man skämmer ut sig lite. Eller så blir det ett gyllene tillfälle att faktiskt lära sig det!
Så du kan tänka dig att medverka i TV fler gånger?
- Jag kan definitivt tänka mig att medverka fler gånger i TV. Det var en riktigt rolig upplevelse!
Om du fick välja tre TV-program att vara med i - oavsett kanal eller land - vilka skulle du då välja? (Även dramaserier är tillåtna!)
1. Fångarna på fortet
2. Ica-reklamerna
3. Färjan om det görs en ny säsong
Kantor Wilhelmsson: Vad för slags roll skulle du vilja ha i Ica-reklamerna?
- Jag skulle vilja vara datornörden som är ute efter programmerargodis. (Färjan-skämt) Självklart skulle inte personalen veta att det är Dumle de ska leta efter...
Balloonfighter: Jag har ju sett din skådespelartalang på film, så om du skickar en audition till Ica-reklammakarna så...

Vad gör du annars när du inte är på TV?
- Jag jobbar med programmering, pluggar, äter, sover och annat.
Berätta mer om detta "annat".
- Annat innefattar toalettbesök och sånt där, men det är ju inte så intressant att skriva i en intervju.
Kantor Wilhelmsson: Brukar du läsa något speciellt under toalettbesöken? Eller lyssna på musik? I så fall, vad?
- Jag brukar dra igång Hästpojken - Shane McGowan på högsta volym. Det är en bra bajslåt.

Om du fick programmera om en bil, vilka funktioner skulle du lägga till?

- Automatisk fickparkering. Backsensorer finns redan, så det behöver jag inte lägga till.
Kantor Wilhelmsson: Inget annat?
Balloonfighter: Jag skulle vilja ha toalett i bilen. Men det kanske inte är något man programmerar.
Kantor Wilhelmsson: Vad för slags transformer skulle du programmera om en bil till?
- Ett flygplan. Det mest optimala sättet att färdas mellan två punkter är fågelvägen. Dock drar det lite mer bränsle pga tyngdlagen.
Annars kan man ju programmera bilen som en mullvad, men grävgångar under marken lär inte vara så bra för stabiliteten i längden.

Martin och Freddan ser vi alltså på torsdag kl 20 på TV4.

Okej, sista frågan: Hur mycket pengar rekommenderar du att man lägger på tax free-godis åt gången?
- Jag tycker att man ska köpa det som är billigare än i land samt att man ska köpa de mängder man kan äta utan att gå upp alltför mycket i vikt. Man bör även ta hänsyn till vad biljettpriset på resan är. Alltså finns det flera parameterar för att beräkna ett bra svar och varierar beroende på vilken person det gäller. Personligen brukar jag lägga runt 400 kr/resa.
Med detta talande svar tackar vi Freddan för intervjun och ser fram emot att se dig på TV på torsdag!
- Tack så mycket! Jag längtar med spänning till premiären!

4 kommentarer:

  1. Hejsan!


    Jag tycker det här var mycket intressant läsning :).

    -- Fort Boyard är en plats som jag mer än gärna skulle vilja besöka. Inte för att tävla men däremot att utforska det så grundligt som bara går (ovanför vattenytan, det som är under vattenytan kan någon annan få utforska grundligt).

    -- Nu håller jag bara tummarna att Fredrik kör tillräckligt bra för att åka ut så tidigt som möjligt i jakten på att få ett så fint pris som möjligt :).


    MVH at1981 !!

    (Det var jag och Freddan som medverkade i "Färjan 3").

    SvaraRadera
  2. Mycket fin intervju! Jag hejar på Freddan!

    SvaraRadera
  3. Vore det inte bättre, roligare och nyttigare med ett program om Sveriges bästa och sämsta körlärare med Sverker från plus som programledare?

    SvaraRadera
  4. citat:
    " Om du fick välja tre TV-program att vara med i - oavsett kanal eller land - vilka skulle du då välja? (Även dramaserier är tillåtna!)
    1. Fångarna på fortet
    2. Ica-reklamerna
    3. Färjan om det görs en ny säsong "

    ---

    Freddans högsta önskan kommer nu att gå i uppfyllelse :).

    Mer info här: http://www.tv4.se/1.2147213/2011/05/21/har_ar_stjarnorna_i_nya_fangarna_pa_fortet

    SvaraRadera