Sidor

lördag 17 juli 2010

Allt man egentligen behöver veta om fåglar

När jag var liten och min fars fågelintresse hade monopol på både utflyktsmålen och bokhyllan hände det ibland att jag tittade i fågelböcker. Jag minns inte mycket. Fåglarna blev aldrig en besatthet på samma sätt som fjärilarna blev några år senare. Men en sak minns jag och det var att Biätare (Merops apiaster) var den överlägset mest åtråvärda fågeln av alla. Kanske för att den nästan såg ut som en fjäril, med typ tre (eller fler) elementärfärger på kroppen och en väldigt exotisk look.

Jag vet än idag inget annat om Biätaren än att den såg snygg ut, men det behöver man inte alltid veta heller. Kolla bara på den här youtube-videon, som förutom att visa Biätarens awesomeness i slow-motion också visar en exemplarisk youtube-videos längd: tretton sekunder. Vilket (kanske) är anledningen till att jag tittat på den tjugo gånger i sträck.

1 kommentar: