Sidor

måndag 12 juli 2010

Lite hiphop

Hiphop-året 2010 har liksom hiphop-året 2009 varit jävligt torrt. Jag kan bara inte hoppa på Lil' Wayne-tåget eller autotune-refrängerna. I princip är det bara gamlingar som har fortsatt av leverera. Method Man, Ghostface och Raekwon släppte till exempel fina Wu-Massacre och Big Bois Sir Lucious Left Foot... The Son of Chico Dusty har en del fina stunder. Jay Electronica släppte några grymma singlar 2009 men verkar fortfarande inte ha fått tummarna ur röven och släppa sitt debutalbum som jag tror och hoppas på. Men det finns förstås annat att se fram emot.

Black Milk är en av mina Detroit-favoriter sedan Tronic (2008). I september släpper han albumet med den anspråkslösa titeln Album of the year och det verkar kunna bli bra skit. Singeln Welcome (gotta go) lovar rätt gott. Knorrande bas är aldrig någonsin fel.

När jag ändå är inne på Detroit så är det värt att även Slum Village släpper nytt 27/7 trots att två av medlemmarna medverkar postumt (Baatin och J Dilla). Jag räknar inte med någon ny Get live men den mängd användbara grejer som J Dilla har lämnat efter sig är onekligen beundransvärd. Det är inte otänkbart att det finns mer kul att upptäcka.

1 kommentar:

  1. "Shine Blockas" på Big Bois nya är bra. Singeln kom redan förra året, så han bidrog till att höja upp 2009 också.

    SvaraRadera