Sidor

söndag 11 juli 2010

Ruderatmark

Dagens uppdrag var att inventera växtligheten på en hektar ruderatmark. En ruderatmark är en skräpmark som ofta störs av mänsklig aktivitet, till exempel grustag, soptippar, hamnar och industritomter. Det är alltså öppna, ofta näringsfattiga, marker som gynnar särskilda växter.

Mitt val av mark, ett industriområde i Södra Sandby:


Trots att det ser så förstört och tråkigt ut så rymmer den här typen av miljöer ofta en oväntat stor artrikedom. I området hittade vi över 60 olika sorters växter (och då orkade jag inte med de flesta av gräsen).

Inplastningsverkstad

Till mina favoriter för dagen hörde purpurklätt, vit fetknopp, kungsljus och lite ovanligare kalkdån.

2 kommentarer:

  1. Hej! Kul att du gjort samma sak som jag, fast på ett mer systematiskt och kunnigt sätt. Gå gärna in på min blogg och se om du känner igen några av växterna jag inte kunnat identifiera


    http://norrasorgenfri.blogspot.com/2010/07/odetomtens-flora-i.html

    SvaraRadera