Sidor

tisdag 27 juli 2010

Förslag på en framtida (?) uppfinning

Jag är inte särskilt sugen på att hoppa på e-bokläsartrenden. Kindle verkar vara fint designad och behändig, men jag gillar faktiskt papper, omslag, mjuka pärmar, hundöron och kaffefläckar. De gör trots allt bokupplevelsen mer personlig.

Men det finns ett problem med traditionella böcker som stört mig länge - risken för självpålagda spoilers. På grund av textens layout och berättelsens framåtrörelse händer det alldeles för ofta att jag hoppar fram med blicken några rader eller en hel sida för att jag fått syn på en förlösande replik i ögonvrån. Eftersom två sidors text alltid är tillgängliga på samma gång är det svårt att inte uppfatta något som stör förloppet och får blicken att flacka.

Jag vet inte riktigt hur utbrett det här syndromet är för de som inte har 25% damp, men bara att layouten spelar så stor roll är beklagligt. Det är till exempel svårt att undgå om kapitlet skulle ta slut på sidan mittemot, eller om ett intensivt replikskifte nalkas. Egentligen skulle de här problemen inte finnas så länge man inte aktivt spolar i texten. Tv-serier och musik är förebilder. Där finns i och för sig alltid tidsaspekten, men risken är minimal att man skulle råka uppfatta något som ligger en minut fram i tiden.

Och så kom jag på en potentiell fördel med Kindle. Scrollfunktionen. Redan på datorer gör effektivt scrollande att man kan läsa lagom mycket i taget och undvika att bryta flödet. Men jag tror det går att göra ännu bättre. Jag tänker mig en text som framträder samtidigt som man följer den med fingret - eller varför inte ögonen? Min fars digitala systemkamera ställer till exempel in skärpan i fotot utifrån var i sökaren man tittar. Och den är ändå ett par år gammal. Med sån teknologi borde det inte vara svårt att skapa en framtidens Kindle, där texten görs synlig för läsaren i precis rätt takt. En sån skulle jag köpa i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar