Sidor

fredag 28 december 2012

Topp 10 TV-serier 2012: 5. Community

Vad är detta:
Popkulturmedveten och metaironisk sitcom med stort hjärta, om sju fuckups som börjar gå på Community College. Trea på fjolårets lista. Jag listade även mina tio favoritavsnitt här. Jag älskar den här serien.

Förtjänar sin plats på listan för att:
Fyra snabba bevis på att Community inte tappade formen under 2012:

1. Bilden till höger är från ett avsnitt då karaktärerna i Community, för att vinna tillbaka Pierces testamente, blir 8-bitsfigurer i ett specialdesignat TV-spel. Abed hackar spelet, får en miljon barn med en NPC och bygger upp ett stort kungadöme. I bakgrunden på Abeds nya palats hänger skelettet av en hängd bebis i en bur. Serien kommenterar inte detta.

2. En lycklig Dean sjunger Dexy's (jag har sett det här klippet fler gånger än vad som är hälsosamt).

3. I seriens andra clip show (med helt nyinspelade klipp) finns ett montage med alla onödiga kurser man kan ta på skolan. Bland annat denna.

4. Troy and Abed har en uppslitande fajt som drar in hela skolan. Jeff försöker till en början medla lite cyniskt genom att sätta på dem osynliga vänskapshattar. I slutet av avsnittet följer han upp det med ett ärligt, helhjärtat försök att medla och hämtar hattarna igen (från sista minuten, särskilt sista femton sekunderna!!).

Högtidsstund:
När Troy gråter.

Svagaste ögonblick:
Jag var inget stort fan av det lite kalla "Law and Order"-avsnittet. Annars var ju de två svagaste ögonblicken när Dan Harmon blev sparkad och när höstens avsnitt sköts upp till februari. Stackars serie.

Bästa karaktär:
Britta var bäst i år!

Bästa avsnitt:
"Curriculum Unavailable"

Balloonfighter undrar:
Mest absurda scen?
När Chang tar över campus och spelar keytar.

2 kommentarer:

  1. Efter klippet där Loglady presenteras i Twin Peaks är Come on I'm dean det tv-serieklipp jag sett om flest gånger. Är säkert uppe i runt 100-talet. :)

    SvaraRadera
  2. Hahaha det är så fint.

    Jag blir seriöst rörd och ledsen i ögat när Jeff hämtar vänskapshattarna på riktigt också.

    SvaraRadera