Sidor

lördag 29 december 2012

Topp 15 TV-serier 2012: 3. Breaking Bad

Obs! Varning för mycket milda spoilers från samtliga sända säsonger av Breaking Bad!

Vad är detta:
Kritikerrosad dramaserie om en kemilärare som börjar koka meth. Första halvan av sista säsongen sändes i år. Etta på förra årets lista.

Förtjänar sin plats på listan för att:
Varje säsong av Breaking Bad har haft sina egna svagheter. I säsong ett var serien fortfarande lite corny och flera karaktärer var på gränsen till karikatyrer. Säsong två var ett oerhört kvalitetslyft, men kaosteoriplotten kring det kraschade flygplanet var kanske inte så övertygande. Säsong tre är en av mina favoritsäsonger av TV överhuvudtaget, men jag kan ge dem rätt som påstår att Kusinerna hade passat bättre i en Tarantino-film. Och säsong fyra, som ändå toppade min lista i fjol, var så långsam och metodisk att den bitvis blev mer intellektuell än spännande.

Säsong fem, vars första halva sändes i år, innebar egentligen inget kvalitetsfall. Breaking Bad har fortfarande fenomenalt fokus på sina karaktärer, sin bildkomposition, sina katharsisscener och sin övergripande storyplan. Walter White, seriens kärna, var mer obehaglig och gripande än någonsin. Men säsongsrytmen, som fick anpassas till åtta avsnitt, kändes bitvis lite off och Jesses karaktärsark blev nästan snabbspolad.

Oavsett hur Breaking Bad avslutas nästa år kommer den att bli ihågkommen som en stor TV-serie. Men optimalt har manusförfattarna lärt sig av det nya formatet och forcerar inte mållinjen.

Högtidsstund:
Breaking Bad är alltid som bäst när den inte är så cool och showig, utan fokuserar på existensiell ångest. Hela sista avsnittet var ett väldigt fint exempel på det och kanske min favorit sedan tredje säsongens "Fly".

Svagaste ögonblick:
Händelsetempot är lite off i avsnitt 6-7.

Bästa karaktär:
MIKE

Bästa avsnitt:
"Gliding over all"

Balloonfighter undrar:
Hur skulle det gå att dansa till soundtracket?
Musiken är oftast bara olycksbådande, men ibland smyger det sig in några dansanta poplåtar. Jag kan i och för sig inte dansa så jag vet inte vad jag pratar om. Men "Crystal Blue Persuasion" kan man väl dansa gammeldans till? Och i ett av avsnitten spelas dubstep.

1 kommentar:

  1. Mild spoiler nedan:


    Slutet i Crawl space var ett av förra årets bästa TV-ögonblick. Den här halva säsongen hade inte någon enskild scen som var lika gastkramande, men mitt bästa ögonblick var när Walt talade ut om sin tungrotade bitterhet inför Grey Matters framgångar. Jag minns inte exakt när och var den scenen var, tror det var ett av de senare avsnitten. Det var i vilket fall perfekt skrivet och leverat och i rätt tidpunkt för hela TV-serien.

    SvaraRadera